Modernizm Eleştirisi: Playtime

266

Tati karakterlerinin her filmde farklılığı ve bohemliği fark yaratan unsurlardandır. Yıllar süren bir prodüksiyon olan Playtime, bu konuda en iyi örneklerden birisi… Filmde Monsier Hulot’un serüvenleri anlatılmaktadır; kahramanımız Paris’teki bir Amerikalı memur ile görüşmek zorundadır, fakat teknoloji dolu modern mimariler arasında kaybolur. Hulot turistlerin arasına istemeden de olsa karışır ve bir Amerikalı turist grubuyla Paris’i dolaşırken ondan beklenecek kargaşayı da oluşturur. 1967 yılına ait bir klasik “Playtime.

Fransız yönetmen Jacques Tati‘nin hem yönetip, hem yazıp hem de başrolünü üstlenip sinema tarihinin en büyük hicvine imza attığı filmi PlaytimeJacques Tati kariyerinde yalnızca beş uzun metraj filme sahip olmasına rağmen sinema tarihinde çok özel bir yere sahiptir. Tati bu beş filmi yalnızca yazıp yönetmekle kalmamış aynı zamanda hepsinin başrolünü de üstlenmiştir ve ilk filmi hariç hepsinde Monsieur Hulot karakterine hayat vermiştir. Tati tüm filmlerinde olduğu gibi Playtime‘da da kendine has enteresan alaycı üslubunu sürdürdü. Bu sefer Jacques Tati’nin hedef tahtasında modernizm-modernite ve küreselleşme var.

Film prodüksiyon dizaynı ve sanat yönetimi olarak sinema tarihinin en özel setlerinden  biri olmuştur.17 milyon franklık bir bütçeyle,  gökdelenlerden oluşan devasa  bir set, 70 mm geniş formatta 6 kanallı ses sistemiyle çekilmiş  ve gişe başarısı  elde edemeden,  yönetmenini 10 yıllık bir borca sokan, her ayrıntısı hesaplanmış, planlanmış 124 dakikalık, ilmek ilmek işlenmiş bir film.